24.5.14

Bercuti di Bandung, Indonesia.... part 5

assalamualaikum...

yes!! masih gigih lagi berbelog nak mengabiskan cerita Bandung ni.. hopefully uols pon tak bosan yer..

Antara benda penting yang kita kena tahu bila nak ke luar negara adalah kadar tukaran semasa supaya mudahla kita nk buat kira2 bila bershopping, at least kita tahu berbaloi atau tak nak beli barang di sana contohnya kalau nak beli kain cuba convert harga dalam rupiah ke duit malaysia, kalo lagi murah silalah beli banyak2, kalau lebih kurang je harga dia balik beli kat Malaysia je, takde la memberatkan beg..

Mase saya pergi ke Indonesia 2 minggu lepas, kadar tukaran adalah 2.87.. Sekarang mungkin dah agak naik tapi mungkin tak banyak lagi.. Untung sape yang pergi awal2 tahun hari tu sebab kadar tukar hampir 2.50 je.. seronoklah bershopping!!! Saya tengah tunggu naik lagi ni sebab baru best nak tukar balik rupiah ke rm semula..

Ada orang yang rajin siap buat table conversion IDR ke RM, siap laminate lagi or tulis dalam buku3x5.. Everytime tengok pricetag barang terus check table tu untuk banding kadar harga.. Kalau yang lagi rajin siap bawak calculator.. Or sekarang dah ada apps dalam smartphone untuk converter, terus dapat precise harga dalam RM.. 

Tapi untuk yang agak malas macam saye or yang sibuk kena pegang anak kecik so tak sempat nak tengok kertas or handphone, gunalah cara ini, walaupun tak berapa tepat tapi boleh la untuk agak2 je..

Tolak 3 digit kat belakang dan bahagikan dengan 3.. Contoh IDR150,000 tolak 3 digit belakang jadi 150, then bahagi dengan 3.. Jawapannya ialah 150/3 = 50.. Lebih kurang lah IDR150ribu sama dengan RM50..

IDR198,878 ---> 199/3 = RM66

Lagi senang kalau ada calculator bergerak seperti "sayang, 199 divide by 3 berapa?" hahaha settle masalah!!

One more thing, lagi mudah kalau selesai tukarkan duit RM ke Rupiah di Malaysia.. Di sana ada money changer tapi sebab kita tak biase takut tak jumpa pulak nanti, tapi saya perasan ada money changer di Kartika Sari dan juga di Jalan Cihampelas.. Selain tu, mungkin juga boleh activekan kad kredit untuk tujuan kecemasan, hehehe kecemasan semasa bershopping adalah sangat dangerous!!! di Bandung juga ada bank CIMB tapi saya tak sure berapa charge kalau buat pengeluaran wang thru ATM, better check dulu yek..  






Dah, jom sambung cerita Bandung..


HARI KEEMPAT (TUESDAY)


Hari untuk shopping... hooooyeahhhhbabehhh!!!!!!

Owhhh sebelum tu.. Sebelum tido saya discuss dengan hubby camne pergerakan untuk hari esoknya sebab nak shopping banyak tempat.. So kami decided untuk engaged supir jugak dengan alasan banyak tempat nak menyinggah dan banyak beg plastik nak kena angkut hehehe.. Hubby contact staf hotel untuk booking supir dan after negotiation, dapatlah supir dengan harga IDR550ribu sebab ni nak jalan2 dalam kota Bandung je..

Bangun pagi dengan segera kejut anak2 hehe semangat2!! tapi liat juga la budak2 nak bangun sebab semalam kepenatan kan.. Lepas breakfast turun lobby lebih kurang jam 9.30 pagi.. Supir dah menunggu dengan kereta avanza..

Supir ni namanya Ujang, masih muda dan good looking (hahahaha motip?!!) baik dan sopan jugak.. Saya bagitau hari ni saya nak shopping so mana patut pegi dulu? Ujang suggested untuk ke Pasar Baru ---> FOs Jalan Riau ---> FOs Jalan Dago dan last skali hubby mintak ke Stone Cafe sebab semalam tak sempat pergi..


PASAR BARU

First stop ialah Pasar Baru.. Biaselah dah sampai syurga membeli belah, saya tak cakap banyak terus masuk keluar kedai.. Hubby dengan setia mengikut ke mana je saya pergi sambil dia dukung Iman, kat sini tak sesuai nak tolak stroller sebab kawasan sempit dan lif berfungsi tapi sentiasa ramai orang keluar masuk.. 

Sementara saya bargain nak beli suit kerja, hubby bawak anak2 ke kedai jual jubah.. Pandai plak dia membeli, dapat lah Iman dan Iskandar sepasang jubah masing2.. Lepas tu saya masuk kedai jual kain, waduh2 terus urusan tawar menawar menjadi rancak.. Prada lace semeter cuma IDR200ribu, mau makcik tak juling biji mata!!! Border lace IDR100ribu semeter.. Plain cotton yang glossy tu cuma IDR70ribu.. Japanese cotton kain super lembut cuma IDR120ribu semeter.. All in saya habis lebih kurang IDR2.5juta kat satu kedai kain je, tapi puas hati!!! Masa ni Iman dah mengamuk2 nak susu, Iskandar dah jerit2 "mummy sudah la tu, Izz dah boring ni!!!" Tapi nasib baik hubby bersabar dengan kerenah anak2 dan wifenya hehehe..

Antara hasil shoppingan lain, telekung, kain pelekat dan jersi bola Iskandar.. Habis tu terus la kami menuju ke kereta..


RESTORAN SIMPANG RAYA

Keluar dari Pasar Baru dah jam 1 petang, terus hubby suruh Ujang bawak kami ke restoran untuk lunch, hubby minta bawak ke kedai makanan nasi padang.. pilihan kami adalah Restoran Sederhana tapi Ujang suggested untuk ke Restoran Simpang Raya, so oklah kita cuba kedai baru.. Makan kedai nasi padang ni memang konsep dia bawak lauk pauk hidang atas meja tapi cuma dikira apa yang kita makan je dan harganya agak murah.. Personally saya rase lauknya tak sebanyak di Restoran Sederhana tapi tastenya sama atau lebih sedap especially ayam pop dan sambal ijo.. Agak lama jugak kami di restoran ini sebab hujan rahmat turun dengan sangat lebat dan kebetulan Iman tengah lena tido so kami tumpang solat di musolah yang disediakan dan telekung juga ada untuk dipinjam.. 


FOs JALAN RIAU

Sampai ke FO pertama dah hampir jam 3 petang.. Ujang bawa kami ke Terminal Tas sebab saya minta bawa ke tempat jualan beg.. Personally saya rase tak berapa menarik sangat sebab handbag yang ada agak outdated dan saya rase tak sampai hati nak beli handbag yang immitation hahahaha mengade sungguh!!! Hubby pon nak cari bag galas yang baru dan bag untuk travel tapi semua dia tak berkenan.. Saya suruh Izz pilih beg sekolah baru sebab beg dia macam nak koyak tapi dia jawab "school's bag Izz ok lagi la mummy, tak payah beli yang baru!!" wahhh menitis airmata dengar jawapan dia!! yang pasti itu bukan lah dari gene saya.. Tapi saya paksa jugak dia pilih beg baru dan dengan pantas dia pilih "Izz nak yang itu, yang green tu" dah selesai 3 minit punya decision, bila provoke dia cakap tak cantik la, beli yang ada gambar car or mickey mouse tu, dia buat bodoh je malas nak layan, firm dengan keputusan dia, so bayar lah en suami beg sekolah yang Iskandar pilih..

Next kami ke Heritage.. Sampai sini singgah lepak kat kedai mamak makan roti canai hahahaha sabau je lah, tapi sebenarnya hubby beria nak duk kedai mamak sebab ada wifi.. Lepas habis makan saya bawak anak2 cari baju diorng, habis berbelanja di Heritage kami ke Cascade di sebelah..

coffee latte..
Iman baru nak lunch sebab masa kami makan dia tido.. di Kedai Mamak dalam Heritage..

Di Cascade tambah lagi shopping baju budak2, hubby pon terjebak beli sehelai dua baju, saya langsung tak beli pape lagi.. Takde yang berkenan dan mungkin juga sebab dah puas di Pasar Baru hehehe..

Lepas tu saya minta Ujang bawa kami ke FO Anakecik, tempat khas jual baju kanak2.. Kat sini pon agak banyak saya berhabis.. Jeans dan T Shirt budak2 dengan harga yang reasonable..

FO yang pasti budak2 suka sebab ada playground, mudah la untuk mak2 pilih barang.. Takde la dengar dia jerit "cepat la mummy, dah BORING ni!!!" ehhh macam anak sendiri jek..


FOs JALAN DAGO

Sampai ke Jalan Dago dah masuk waktu Maghrib so dah tak banyak mase yang tinggal untuk saya bershopping.. Saya tanya Ujang mana FO yang agak bagus di Jalan Dago so Ujang terus bawa ke Grande.. Di sini tak besar sangat macam FO Jalan Riau, baju2 pon tak berapa menarik.. Saya cuma capai satu pyjama untuk Iman dan satu tshirt untuk diri sendiri, tak la cantik pon cuma at least ada something untuk diri sendiri..

Then, hubby mintak Ujang untuk bawa ke FO yang jual barang sport.. Ujang bawak ke Nike's wholesale.. Bila tengok harga macam same je dekat Malaysia tapi hubby beli la jugak jersey untuk dia.. Kasut budak2 tak banyak choice, tak best lah!!

Lepas tu terus hubby suruh bawak ke Stone Cafe, maknanya habislah aktiviti untuk bershopping.. Tak banyak FOs yang kami pergi, rase sedeh pon ada jugak sebab last 4 years back banyak FOs yang saya sempat singgah, this time berapa kerat la sangat, tak sampai 10% pon dari total FOs yang ada huhuhu T_T tapi takpelah insya Allah ada rezeki kita datang lagi...

On the way ke Dago Atas, singgah di Amanda Brownies sebab kebetulan nampak signboard kedainya so saya nak try brownies kukus yang glemer tu.. Beli 2 je sebab orang cakap brownies dia tak tahan lama, saya beli yang perisa banana sebab itu yang direcommandkan, satu saya bagi pada Ujang untuk dia bawak balik..

Amanda Brownies kukus..
rase boleh tahan la tapi memang tak boleh simpan lama, rase tengik hehehe so lebih dari separuh dah masuk tong sampah.. kalau beli brownies kukus kena cepat2 habiskan tak boleh simpan...


STONE CAFE

Restoran dia sangat menarik dengan view kota Bandung di malam hari.. Di atas bukit so nampak cahaya lampu2 dari kota Bandung.. Tempat duduk pun unik siap ada live band.. Menu banyak pilihan dari makanan Indonesia hingga western.. Lagi best sebab ada manggo cheesecake tapi tetap tak boleh lawan manggo cheesecake di LILA WADI KUANTAN.. Makanan dia boleh tahan lah, kami ordered set sup buntut, seafood pizza dan mushroom sup untuk Iman..

Kesimpulannya, berbaloi makan dinner di restoran ni sebab view dan juga menu yang ditawarkan..

di entrance
ada live band.. lagu sedap2, suara penyanyi pon sedap macam Ariel tutttt...
manggo cheesecake
budak tak reti duduk diam..
nasib baik abg Izz rajin jage adik.. kejar je ke mana adik dia pergi..
kat belakang kami adalah view kota Bandung yang bergemerlapan cahaya..


Ok, itu la saje aktiviti shopping kami di hari keempat.. Saya agak tak puas hati sebab banyak tempat yang kami tak pergi.. Tapi agak lega bila tengok banyak lagi duit yang tak abis hehehe.. 

Sampai hotel baru jam 9 malam tapi sebab semua dah kepenatan so kami stay di bilik je sambil saya packing barang..

Rase macam tak banyak shopping tapi bila mengemas dan sumbat2 barang dalam beg tak muat pulak, tu pon dah tambah lagi satu beg.. Jadi nasib baik lah, tak banyak FOs yang kami sempat singgah sebab kalau semua FOs saya masuk, agak2 berapa banyak beg nak kena beranak? hehehehe tak pasal2 kena bayar charge sebab lebih muatan..

Sambung next entry dalam.... part 6 (yang last la kot)

Selamat malam semua!!!


Luv,
 

No comments: