20.5.14

Bercuti di Bandung, Indonesia.... part 2

assalamualaikum..

As i mentioned before, di Bandung kami menginap di Hotel Sensa untuk 4 malam.. Hotel ni terletak di Jalan Cihampelas, one of the kawasan factory outlets (FO) tapi bukan high end FO lah, FOnya tak segah di Jalan Riau atau Jalan Dago..

Saya buat comparison dan betul2 study untuk pilih hotel hurmmmm hampir 3 bulan kot hehehe.. Saya booking hotel ni 2 minggu sebelum tarikh berangkat, agak lewat sebenarnya, kalau lagi awal mungkin harga lagi murah.. Basically, banyak input saya dapat dari website untuk hotels reservation dan juga dari tripadvisor (sangat banyak membantu!!) serta forum cari.com..

Antara sebab saya pilih Hotel Sensa;
  1. ada swimming pool
  2. ada wifi di bilik
  3. dekat dengan shopping mall (mudah cari makan dan beli barang kelengkapan harian)
  4. bilik yang besar dan selesa (untuk kami 4 beranak)
  5. hotel 4 stars (hehehe saje nak abiskan duit!!)
Actually kalau tujuan utama anda ke Bandung untuk shopping, shopping dan shopping, saya sarankan untuk cari hotel yang agak murah sebab duit lebih boleh guna untuk beli barang dan biasenya kalau memang niat nak shopping takde lah uols terperuk kat hotel je kan.. Hotel cuma tempat nk mandi, letak barang dan tido je.. Banyak pilihan hotel kat Bandung ni sesuai dengan bajet dan juga aktiviti yang nak dibuat.. In my case sebab bawak budak2, so kami nk diorng selesa dan Iskandar kalo ke hotel mesti nak mandi pool.. So layankan je lah..

Ini pulak my personal view pada Hotel Sensa after dah duduk 4 malam;
  1. bilik luas dan selesa walaupun cuma bilik standard..
  2. urusan checkin dan chekout mudah dan pantas..
  3. staff hotel sangat ramah dan suka membantu..
  4. swimming pool sejuk.. menggiggil2 anak2 mandi..
  5. senang nak cari tempat makan dan beli barang, pegi je lah jenguk ke Cihampelas Mall kat sebelah hotel siap ada connecting door lagi..
  6. sarapan best dan banyak pilihan.. paling best ialah bubur ayam, tiap2 pagi saya tapau bubur untuk lunch si kecik..
  7. senang nak bangun solat subuh sebab ada few masjid/surau berdekatan.. dengar azan kuat..
  8. sound proofing bilik sangat worst sebab dari dalam bilik kita boleh dengar suara org berjalan dan juga bunyi2an dari bilik sebelah.. saya pon risau kalau org sebelah menyebelah tension dengar iman nanges dan iskandar menjerit2!!! hehe..
  9. pintu bilik air tak boleh dikunci.. so boleh bayangkan tak kalau tengah mandi anak asik main cakcak!! haiyooo..
  10. design bilik air yang takde penghadang antara tempat shower dan sinki so bila mandi pasti akan banjir satu bilik air..
  11. connection wifi sangat laju kalau di common area tapi bila dalam bilik agak siput..
  12. TV sangat banyak channel so jgn risau nak tgk cartoon atau sport, Astro pon ada..
  13. dalam bilik cuma ada cermin kat dalam bilik air, so jenuhnya nak mekap kalo ade orang tengah guna bilik air.. tapi kat luar bilik banyak plak cermin kat dinding2.. agak2 kena bawak mekap keluar kot!! hehe
Harga untuk 4 malam ialah IDR3.844 juta atau lebih kurang RM1050, dalam RM250/night.. Saya booking thru website booking.com

Nasihat saya untuk yang sedang mencari hotel terbaik di Bandung, semak bajet dan apa keperluan yang anda mahukan.. lepas tu buat comparison base on ur requirement dan banding harga, banyak website yang boleh membantu (booking.com, agoda, aiswebdirect dll) dan akhir sekali booking la dengan confident (kalau boleh cari yang free cancelation, so if tak jadi boleh cancel tanpa kena fee)

Ada orang prefer nak duduk hotel dekat ngan FO so carilah hotel sekitar Jalan Dago/Riau.. Atau yang nk mudah bershopping di Pasar Baru cari lah area berdekatan.. terpulang pada selera masing2.. Cuma kena ingat kita bukannya sepanjang hari nak bershopping (ke tak?!!) so pandai2 lah.. One more thing kena ingat, di Bandung kawasan pedestrian (pejalan kaki) dia bukan macam di KL, kebanyakkan jalan takde pon tempat pedestrian atau sangat sempit dan tidak rata, nak bawak stroller memang payah.. Lagi satu kalau nak melintas jalan, jalanraya sentiase penuh dengan kenderaan .. Sebab tu orang biase guna khidmat supir di sana.. Tapi kami takde la engaged supir, kalau nak guna baru kami bgtau hotel untuk sediakan supir, yang lain2 naik teksi je.. Teksi pon kena hati2, pilih teksi yang ada meter ye.. Ada cerita pasal teksi nanti saya story ye..

So far saya puas hati duduk di Hotel Sensa.. Cuma lepas ni KALAU ada rezeki ke Bandung lagi mungkin saya nak consider duduk di Hotel Ammarossa Jalan Riau pulak ^_^ sebab dekat ngan FO dan mungkin boleh jalan kaki je..

Ok... Balik semua cerita tak abis untuk entry .....part 1

Sampai hotel dan selesai urusan checkin dalam jam 6 petang.. Tapi kat Bandung lewat sejam dari Malaysia, maknanya kalau di Malaysia jam 7, disini baru jam 6 cuma dah gelap gelita macam malam.. Subuh di Bandung jam 5 pagi so boleh tak bayangkan macam mana keadaan timing dia?

Lepas masuk bilik terus mandikan anak2, mak bapak tak mandi sebab takde baju, beg takde kan... Lepas tu terus ke Cihampelas Mall yg bersebelahan dengan Hotel Sensa.. Mall ni agak kecik lah kalo nak compare dengan Paris Van Java dan Trans Studio Mall.. Dia lebih kurang macam Great Eastern Mall, tapi cuma 2 tingkat dan ambiance sangat best sebab ada pokok2 dan lampu2 macam mall dalam taman.. Kebetulan masa tu ntah ada karnival hape ntah so suasana sangat happening.. Kedai pon takde la banyak sangat yang penting ada groceries store cam giant, ada farmasi Guardian, ada Baskin Robin dan ada Coffee Bean.. Cafe untuk makan banyak, mostly masakan Indonesia, KFC n Pizza Hut pon ada.. So cukup lah untuk penuhi keperluan kami.. Kalau Paris Van Java Or Trans Studio Mall besar sangat macam Mid Valley dan Pavillion.. Kalau stay kat shopping mall yang besar2 pon masalah jugak nanti, asyik shopping je kejenya hehehe tak sempat pulak nak abiskan duit di Pasar Baru or FOs...

Makan malam kami di salah satu cafe Indo cuisine, yang penting kena ada teh botol ^_^ lepas tu terus la ke groceries store untuk beli barang keperluan.. Beli diapers Iman n baby food dia, so kalau nk bercuti tak payah pack luggage banyak2 dengan diapers anak, beli je.. mamypoko murah kat Indon!! Selain itu, macam2 la makanan utk stok time kelaparan..

my handsome boys.. di entrance masuk Hotel Sensa
tempat breakfast.. cafenya agak besar dan selesa jugak.. sebelah cafe adalah swimming pool dan sepanjang menginap saya takde nampak adults berenang2, kids adalah termasuk mine.. Mungkin segan sebab mengadap orang dalam cafe hehehe free show plak nanti kan..
pic senget dan malas nak betulkan.. menu pertama di Bandung, nasi goweng dan teh botol.. hubby opkos lah cari sup buntut hehehe

Balik semula ke hotel hubby called AirAsia dan diorng bgtau luggage kami dah sampai, terus la mintak org hotel hantar ke airport untuk amik beg.. Anak2 excited duk hotel, almost midnight baru tido tapi mungkin jugak sebab agak bising dengan org menyanyi dari karnival kat mall sebelah..

Ok itu sahaja cerita malam pertama kami di Bandung..

ini view dari bilik kami.. actually nampak jugak swimming pool kat bawah tp angle ni lagi cantik kot nak amik gambar hehehe.. pagi pertama di Bandung

p/s: bersambung again ya.... part 3

Luv,

1 comment:

Bobby Rachman said...

Salam Kenal

Mohon Maap ikut Share di Blogger Tuan/Puan

JOM CUTI2 BANDAR BANDUNG-JAKARTA

KYRAN TRANS ( SEWA KERETA MURAH )

call me CONTACT US

Demi memperlancar semua aktifitas kita di bidang ini dan demi menjaga silaturahmi dengan kami disini kami berikan Contact Person kepada semua pelanggan setia kami dan kepada semua pengunjung online di website kami ini. Untuk keperluan dan pelayanan serta informasi lebih yang ingin anda dapatkan. Anda dapat menghubungi Contact Person resmi kami

Di bawah ini adalah contact person resmi kami.

KYRAN TRANS ( SEWA KERETA MURAH )

Make your holiday become FUN, FRIENDLY, and EASY. Provide: Transport Service, Rent Car, City Tour Travel. So, just pick up your phone or send e-mail to contact us!
bobby kyran trans CONTACT US

SITUS RESMI KYRAN TRANS ( SEWA KERETA MURAH )
http;//www.sewakeretamurah.com
73 DC 15 F1
WHATS UP
+6281 809 692 300
OFFICE KYRAN TRANS ( SEWA KERETA MURAH )
JL. NYENGSERET NO 81 ( BANDUNG WEST JAVA – INDONESIA )