30.7.12

Diari Ramadan 1433H - Tarawih with Iskandar dan Baju Raya Kami

salam 10 Ramadan..


Alhamdulillah, hampir selesai 10 hari pertama kita berpuasa dan bertarawih.. How's urs puasa? Semoga puasa2 kita diberkati dan penuh dengan pahala amal ibadat yang berlipat ganda, insya Allah..


So far, saya rasa puasa tahun ni adalah sangat simple dan bersederhana.. I mean dari segi makan bersahur dan berbuka, tahun ni adalah sangat berwasatiah.. Sahur sangat ala kadar, kadang2 saya masak sebab nak buat bekal Iskandar je.. Hubby sangat tak berkira apa yang saya masak, makan cereal je pon dia ok.. Mudah kan? Tapi saya tak la take things for granted, mentang2 laki tak kisah tak makan boleh so la membongkang tido, hehehe.. no.. no.. So far, every morning saya masih bangun untuk masakkan benda2 simple for sahur, macam mee n nasi goreng, pasta, nugget n hotdog goreng hahahaha makan dengan roti.. Tapi ada sekali tu terlajak bangun lambat, bangun2 dah kul 5.30 so sempat bersahur makan cereal je lah...


Berbuka pun macam tu jugak, biasanya hubby akan beli dari param sebab dia balik awal so sempat singgah pasar Keramat.. Makanan berat yang penting untuk Iskandar je, kami makan yang simple2 macam roti john, murtabak dan mee sup.. Dalam 10 hari ni cuma 3 kali saya sempat ke param, yang lain2 hubby je beli.. Ada sekali tu, hubby balik lepas waktu berbuka so saya ingat dia dah berbuka kat opis rupanya dia cuma minum air je, so kelam kabut la masak apa yang ada, capati segera dan sardin hmmm tapi sedap jugak hahaha.. Dia memang tak kesah saya tak masak apa2 tapi kesian pulak sebab dia nak bertarawih lepas tu.. Tahun ni saya rase saya jatuh cinta dengan kueh lopez lah ^_^ *tetiba*


Weekend kami akan balik ke Shah Alam, so tu lah masa saya akan tido sepanjang masa hahahaha memang tak senonoh anak menantu ni, takde nak menolong kat dapur langsung!! hehehe tau mak ni mesti saya kena membebel panjang..


Tarawih pun alhamdulillah, so far penuh lagi bila time boleh puasa (tapi dah tinggal dah!!).. Alhamdulillah, Iskandar pun sangat behave dan memberi kerjasama bila time semayang tarawih, mula2 saya tak yakin sangat nak bawak dia ke masjid, takut dia buat bising n ganggu jemaah yang lain tapi bila teringat experiance di Mekkah, budak2 kat sana memang senjaga dibawa ke masjid untuk tujuan exposure so saya gagahkan diri jugak, hubby pun cakap, ni la masa kita nak bawak dia ke masjid, biar dari kecik dah didik hati dekat dengan rumah Allah.. 


Bekalan wajib untuk dia duduk diam, air kosong, biskut dan iphone.. Alhamdulillah memang dia sangat behave.. First day kami duduk belakang je, bila nak start solat baru saya masuk saf, masuk hari kedua dia dah tau nak duduk kat mana dan taknak saya duduk dengan dia dah.. Fasiliti kat Masjid Khalid ibnu Al Walid (Masjid Mindef) pun sangat selesa, ibu2 yang datang bersama anak digalakkan solat di tingkat atas yang lengkap dengan bilik air, bilik wudhu dan ada tempat air minuman sekali.. Walaupun projek Masjid ni bukan bawah unit saya tapi as a orang pembangunan, memang saya bangga lah hahahaha... Bila saya tak boleh bertarawih pun Iskandar still insist nak ikut abah dia semayang, tapi hubby bawak dia surau di atas rumah je, ok lah tu.. 


So far, satu2 nya tempat yang hubby tak akan cakap tak boleh ikut bila Iskandar nak ikut ialah pergi masjid/surau..


Baju raya kami dah beli last saturday.. Dah balik rumah in law kan, wajib la singgah Kompleks PKNS, ramai sangat orang sebab semua dah gaji agaknya.. Tahun ni kami tak hantar tailor, beli baju ready made je sebab tak dapat keputusan bersama for theme colour.. Hubby dapat beli baju melayu ikut taste dia, sepasang dengan Iskandar.. Baju kurung saya pun dah beli, bukan satu tapi dua ^_^ Tapi 2-2 saya rase macam tak matching dengan baju hubby, perlukan dicari baju yang ketiga?!! hehehe harus2.. Salah satu baju yang saya beli tu size terkecik sikit, so saya ada 2 options, first kurangkan berat badan dan second bagi je baju tu kat Dian, tapi baju tu cantik dan mahal jugak hehehe...


Bila baca post2 kat fb ramai cakap dah turun sampai 4/5kgs in a week tapi apasal I masih maintain gumuks?? Hmmm turun la 1 kg je, tu pun yo yo, kejap kang turun pastu naik balik, tensen jek.. Nak kata makan banyak tak jugak, mungkin jugak dah sampai tahap tepu kot tapi apasal dulu saya boleh turun banyak2 kgs, huhuhu sedeh!!! Tapi saya kena turunkan berat supaya dapat pakai baju raya hahahaha psycho!!!


Ok guys, selamat meneruskan puasa!! 20 days to go, sila la rebut peluang2 yang ada, semoga kita bukan dalam kategori orang yang rugi.. 


See u in next entry.. Bye 



Luv,



3 comments:

Wan Rose said...

Mar...ko dah tak leh kurus sebab ko dah sangat kurus....Selamat Berpuasa yerrrr....

Carrie-Ma said...

Salam Mar,

Boleh cakap sesuatu? Hehe
Entah kenapa bila baca entri kali ni rasa macam ada kelainan.
Terasa ko lebih dewasa gitu hahaha
Bukanlah maksud aku ko xdewasa sebelum ni tp rasanya kali ni semakin matang :)
Ke aku je yg over terasa camtu? Haha
Anyway, it's a sincere comment from me
Happy Ramadhan!

HaNiE said...

wrose;
mmg tak lah, aku dah gemuk lah.. sedang berusaha untuk kurus semula selagi belum ada rezeki utk 2nd baby hehehehe..

c.k;
aku masih merepek lagi tapi sedang cuba utk berubah ke arah lagi baik.. doakan ye ^_^