10.8.10

Persiapan untuk Bersahur dan Berbuka Puasa


Salam semua....

Sempena menyambut kedatangan Ramadhan ni, mesti ramai ibu2 yang mula sibuk fikir menu hidangan untuk sahur dan berbuka kan... Well, saya pon sama, walaupon berstatus ibu bekerjaya tapi tanggungjawab pada family tetap my first priority...


So untuk puasa bulan ini, saya tetap akan memasak walaupon sedang berdiet, hehehe taklah, saya memang kena masak sebab my tanggungjawab kan... Sebagai ibu bekerja, masa sangat limited terutamanya time bersiap untuk berbuka... So untuk memudahkan saya memasak dengan jayanya, beberapa persiapan awal perlu dibuat...


Sediakan bawang merah dan bawang putih yang yang siap diblend awal-awal, simpan dalam jar dan masuk dalam refrigerator... Boleh tahan seminggu.. Bila nak menumis apa-apa, amik je tak payah susah nak mengupas dan menumbuk everytime nak memasak... Pada sape yang tahap kemalasan macam saya, boleh juga guna bawang blend itu untuk telur dadar, campur mayo skit, kacau2 terus goreng.... Senang dan menjimatkan masa...



Lagi satu untuk ayam goreng.. Memang la boleh goreng camtu je tapi kita upgrade sket supaya menjadi ayam goreng rempah...


Bahan2 : bawang merah, bawang putih, serai, halia, lengkuas sikit, ketumbar, jintan manis, jintan putih, garam, gula, serbuk kunyit, serbuk kari dan of course la ayam yang dah dipotong2 dan dibersihkan...


Cara membuat : blend bawang merah, bawang putih, serai, halia, lengkuas sikit, ketumbar, jintan manis dan jintan putih sampai lumat... Masukkan bahan blend dalam bekas yang ada ayam.. campur dan gaul dengan garam sikit, kunyit dan gula sikit, pastu masukkan serbuk kari.. Bila dah sebati, bagikan ayam kepada beberapa portion mengikut banyak mana untuk sekali masak,  masukkan dalam plastik (I guna wrapping plastik je).. Pastu masuk dalam freezer... Bila nak guna boleh thaw it, pastu boleh la digoreng dan digrill jugak... Sekali buat boleh sediakan untuk 3-4 kali masakan.. Senang je kan ^_^ 

Resepi ni saya dapat masa jamuan menyambut puasa kat opis saya, thanks kepada makcik2  akak2 diopis...


Ini ayam goreng rempah masa jamuan ari tu..


Selain daripada tu, untuk sahur saya akan masak nasi before tido pastu biar rice cooker keep warm sampai time sahur...

Lauk yang saya masak pon takde yg susah2 sangat pon.. Simple je janji kenyang, luckily my hubby tak fussy pasal makan ni, apa pon boleh.. Kalo dah boring2 makan nasi boleh la buat macaroni cheese and herb or masak spaghetti simple2, lagi senang takyah nak masak 2-3 jenis lauk kan... Rase2 nak diet nanti, buat sandwich jek ^_^ ho ho ho

Oklah, nnt kalo ada resepi simple2 untuk sahur saya share ye.. 

By the way, saya takde la sentiasa memasak sangat pon, bile mode malas datang, saya masih akan buat lauk tujuk2, hehehe so jangan la ingat saya rajin sangat ye ^_^

Jangan malas2 nak memasak ye!!!! (khas for u Kak Nie) huhu jgn marah aaa!!


Luv,
 

No comments: