13.7.10

Getz Kesayanganku



Ini adalah kesayangan saya, harta pertama yang abah belikan (eh eh abah bayar down payment, saya bayar bulan2)

Dulu sebelum ada wish, ini la my first and my only car.. Bila saya rasa macam dah mampu nak pakai kereta few years back ago (mampu la sangat, first month je dh mintak mak tolong bayarkan, hehe) saya bagitau pada abah nak beli kereta, mula2 saya cuma nak kembara/atos/picanto/kelisa je, bajet ciput kan!!! Tapi abah beria suruh saya pilih either getz, jazz or chevrolet aveo, selain dari tu abah taknak bayarkan down payment..  

Phewww!!! memandangkan keadaan ekonomi tidak memberangsangkan masa tu so saya pilih Hyundai Getz yang paling murah dari opsyen2 lain yg abah bagi.. Semua urusan pembelian abah yg settlekan, saya cuma drive balik kereta tu aje...

Banyak jasa getz ni, ni la kereta yg mengangkut saya pergi berdating dengan kekasih2 lama (plural okeh, hahaha) merempit balik kampong dan macam2 lagi la.. Tapi sejak menjadi second car, fungsi getz dah makin kurang, selalunya saya bawak pegi opis dan tempat2 yg dekat jek, kira macam kereta basahan la.. Minyak pon isi 50 hinggit boleh tahan seminggu dua, jadinya nak mencapai 7,000 km sebelum perlu diservis semula memakan masa sampai setahun.. So bulan 7 ni genap la setahun getz perlu diservis, hahaha kalau abah tau mesti dia bising, dulu dia selalu pesan supaya servis kereta every 4 months, ni dah sampai setahun, huhuhu...  

Btw, klimaks ceritanya adalah bill untuk servise kereta adalah sebanyak seribu lima puloh hinggit hokeh, hahaha memang high maintenance kamu ni getz!!! Jadinya bulan ni, saya perlu mengikat perut yg boncit ini untuk survive sehingga hujung bulan, nyesal akak shopping tak hinggat dunia awal bulan hari tu!!!

Tapi takpe lah, next servise setahun lagi, sambil2 tu kumpul duit, hehehe

JJC = jiwa jiwa cinta ^_^




Luv,

No comments: