27.2.10

Minyak Kelapa Dara

Setiap kali bila balik ke kampung, saya akan pesan pada mak untuk belikan stok minyak kelapa dara untuk kegunaan 2/3 bulan (bergantung kepada bila saya akan balik ke kampung lagi) lebih kurang 5-10 botol la ataupun bila Dian balik saya akan pesan pada dia tapi dia akan komplen sebab kena bawak barang berat naik bas!!!
Saya mula guna minyak kelapa dara sejak dari mengandung sampai la ke hari ini. Mak la yang mula-mula paksa kenalkan saya, actually sebelum dari mengandung lagi mak dah mula beritahu kebaikan minyak ni tapi sebab saya rasa macam tak ada connection antara saya dan minyak kelapa dara so saya buat-buat tak nampak aje... Bila perut saya mula menunjukkan tanda-tanda regangan (stretch) yang sangat buruk saya mula mintak petua orang-orang tua sebab saya rasa cocoa butter cream yang saya guna dan beli tiap-tiap bulan tu macam tidak berkesan (mungkin my skin not elastic enough tho!!) jadi mak sarankan untuk saya untuk gunakan minyak kelapa dara... Sejak dari hari tu saya sangat bersungguh-sungguh menggunakan minyak kelapa dara walaupun kulit di perut saya tak dapat diselamatkan lagi T_T *makcik pasrah okay!!!* Kadang-kadang saya juga cuba untuk minum minyak kelapa dara walaupun kebanyakkan masanya tidak berjaya, mak kata bagus untuk bersalin, patut la masa saya bertarung nyawa mengeluarkan Iskandar dulu takde la susah sangat (ke sebab bantuan epidural semua!!!!) Selepas bersalin, saya masih menjadi pengguna minyak kelapa dara yang setia dan sila la lihat hasilnya pada permata hati saya yang satu itu, hehehe...
Sejak lahir sampai dah pandai berjalan ni, Iskandar masih lagi berlumuran dengan minyak kelapa dara especially bila lepas mandi *ok ar tu, Mummy tak lumur awak ngan minyak bijan kan* Kulit Iskandar agak kering dan cepat mengelupas kalau lama sangat exposed pada tempat-tempat yang sejuk, contohnya masa saya berkampung di Langkawi pada bulan 12 tahun lepas, memang saya serahkan tugas menjaga Iskandar sepenuhnya pada Dian sebab kerja saya terlalu banyak dan langsung tiada masa untuk Iskandar, dan biasa la budak-budak muda remaja ni bukannya prihatin sangat dengan baby, jadinya kulit anak saya yang halus mulus tu bertukar menjadi bersisik-sisik mengelupas... Lepas saya gunakan minyak kelapa dara 2/3 hari kulit Iskandar kembali ke asal malah menjadi lebih moist, hahaha.... Selain dari tu, saya juga memang amalkan menyapu minyak kelapa dara di rambut Iskandar, sebab tu la rambut dia lebat dan hitam menawan.... Tapi tadi mak tegur kenapa rambut Iskandar nampak macam perang, saya jawab nak jadi mat salleh sket tapi sebenarnya mungkin bibik tak sapu rambut Iskandar dengan minyak kelapa dara kot sebab sebelum ni saya cuma suruh bibik sapu seluruh badan Iskandar aje, part rambut tu terlupa pulak nak mention, huhuhu...
Baru-baru ni saya nak kena bisul di tooottt, saya sangat risau sebab nanti mesti sakit dan saya malu nak jumpa doktor, tapi hubby asyik gelakkan saya sampai berguling-guling, so saya cuba sapu minyak kelapa dara kat tempat nak keluar bisul tu dan alhamdullilah lepas 4/5 hari bisul tu semakin kecik dan tak jadi keluar, nasib baik kan, kalau tak saya mesti ke'malu'an nak berjumpa dengan doktor, hehehe...
Saya juga pernah kena batuk yang selang seminit asyik nak terbatuk jek, bayangkan kalau masa tu tengah dalam dewan exam, orang semua senyap berkonsentrasi tetiba ada plak sorang pompuan cantik yang asyik batuk kong kong kong kong, konfem kena sumpah seranah punya, dan bila malam gila sakit tekak macam nak muntah darah je... So saya cuba minum minyak kelapa dara, lupakan tentang rasanya tapi memang tekak lega serta merta, terus tido sampai tak ingat dunia...

Mak selalu belikan minyak kelapa dara yang kawan dia buat, lebih terjamin kebersihan kata dia. Saya tak kisah pun sebab saya tahu apa yang mak suggestkan mestilah yang terbaik... Selain daripada pengalaman sendiri antara kebaikan lain dari minyak kelapa dara yang saya copy dari label kat botol adalah;
  • baik untuk jantung
  • meningkatkan daya tahan bayi
  • melawan kanser
  • meningkatkan kadar metabolisma
  • melawan strok
  • melawan hepatitis
  • melawan asma
  • melawan kencing manis
  • melawan darah tinggi
  • awet muda
  • melawan diabetes
  • mengurangkan osteoporisis
  • menurunkan paras kolesterol
Dirumah mak bersepah-sepah minyak kelapa dara ni, kat mana-mana ceruk rumah pun boleh jumpa, jadi selain dari balik ke kampung, saya akan bawak minyak kelapa dara ke mana saja kami pergi.... Sekian....

ini la rupa minyak kelapa dara yang dimaksudkan itu



Luv,

1 comment:

Amymunirah said...

HI sis,

Saya nak order minyak ni la.sebotol rm 10 kan.kos pos baper?


Saya Amy,JB

sms saya: 017-7697364